Preskočiť na hlavný obsah

Čitateľská výzva 2016 (z databázeknih.cz)

Výzvami sa celý webový svet len tak hemží... Jedna z nich je na knižnom portáli www.databazeknih.cz - Čtenářská výzva 2016. Pokračuje sa v tejto tradícii od minulého roku 2015, kedy sa podobná výzva začala šíriť internetom. Tak prečo sa nezapojiť aj sem? :)

Kniha začínající stejným písmenem jako tvé křestní jméno 
Potrebujem nájsť knihu začínajúcu na M ako Michaela. To by nemalo byť také ťažké. Mám vyhliadnutú knihu Mrtvý v parovodu od Leonarda Medeka, ale kým sa k nej dostanem, prečítala som si veľmi príjemnú knižku Medzerový plod od Veroniky Šikulovej, víťazky súťaže Anasoft Litera.

Kniha poprvé vydaná v roce 2016

Tak na túto knižku si ešte počkám a tak trochu dúfam. Kiežby to bol tretí diel buď od Rothfussa, alebo Cronina, nech mám tie ich trilógie (Meno vetra a Dvanástka) už dočítané. Ale nebol. Bolo to prekvapenie v podobe ôsmeho dielu Harryho Pottera - Harry Potter a prekliate dieťa. Zvláštna forma (scenár divadelnej hry) mi nevadila, po chvíli som ju prestala vnímať a užívala si príbeh. Harry je dospelý, má deti a aj rodičovské starosti... Bavila som sa, pripomenulo mi to všetky predchádzajpce časti, či už postavami, scénami, alebo rekvzitami.

Kniha z žebříčku 100 nejlépe hodnocených knih na DK
Z rebríčka som si vypísala nasledujúce knihy: Muž, ktorý sadil stromy, My, deti zo stanice ZOO a Vypravěčka, ale prečítala som len prvé dve. Nakoniec som namiesto nich dala Cress, lebo túto knihu od Merissy Meyerovej som si naozaj obľúbila.

Kniha napsaná nebo inspirovaná skutečností
Andrea Virk - Nepozvaní. Aďka knihu napísala z rozhovorov s ľudmi, s ktorými sa stretla osobne, a ktorí utiekli pred vojnou, nenávisťou a nespravodlivosťou. Knižku som koncom roka nahradila inou, tiež mimoriadne silnou... Mengeleho dievča - Skutočný príbeh Slovenky, ktorá prežila štyri koncentračné tábory od Veroniky Homolovej Tóthovej a Violy Steinovej.

Keď som knižku dostala, nevedela som prestať čítať. Nevedela som prestať plakať. Príbeh Slovenky, ktorá prežila 4 koncentračné tábory je skutočný. Spomienky na obdobie pred druhou svetovou vojnou, počas nej i po nej, rozpráva s odstupom rokov tak, ako si ich pamätá. Bolesť, strach, hnus, nekonečný smútok. Táto kniha je krutá, bolestivá a strašná... bolí ma z toho srdce... toto je skutočný horor, čo ľudia ľudom dokázali (a dokážu) urobiť... V anotácii je povedané veľa. Len doplním, že obdivujem štýl, akým je kniha napísaná. A od autorky si rada prečítam aj iné.
Všetko to prežívam spolu s pani Violou... neviem si predstaviť, aké to bolo to počúvať, nieto ešte zažiť... nechcem si to predstavovať, ale musím...No ten začiatok je taký krásny - spomínané dobro a lásku som cítila až cez stránky. Preto je to taký šok neskôr... a aká je pani Viola láskavá a ohľaduplná... napr. nechce menovať učiteľa, čo bol nepríjemný na ňu v škole, aby ho nespoznala jeho rodina... atď. proste takéto detaily robia knihu výnimočnou. Čo sa dialo v táboroch, nebudem hovoriť. Možno ste čítali knihy s touto tematikou (napr. Karika: Na smrť II - píše o niečom podobnom). Ja osobne už mám na dlhý čas dosť a budem sa orientovať na iný žáner kníh, nie na skutočné horory. Som až po oči smutná..

Kniha, která byla přeložena do angličtiny
Tu mi nenapadlo nič iné, ako Zločinecký gang penzistov opäť úraduje.

Kniha, která má méně než 200 stran 
Slnko noci od Jacquesa Préverta je zbierka poézie. A áno, prečítala som si ju po rokoch znovu.

Kniha, která byla zfilmovaná 
Marťan. Mám kniu už dlho na poličke a myslím, že tento rok sa do nej pustím. Nakoniec som si znovu prečítala knižku Mesto Ember a jeho tri pokračovania.

Kniha, která má více než 400 stran 

Osudný medailón od C.C. Bergiusa bola v podstate romantická kniha šmrncnutá históriou. Ani mi neprišla nejaká hrubá.

Kniha od veřejně známé osobnosti (ne spisovatele) 
Som mama od maminy dvojičiek, Kristíny Farkašovej. Fajn osôbka aj naživo. Tiež železná matka. :)

Kniha povídek
Vousy na mašličku od Jošitomo Imaeho. Milé autorské poviedky, príbehy o zvieratkách a deťoch.
Niekedy bez výraznej pointy, ale koniec tam bol... mohla som si ho domyslieť, alebo nechať len tak pôsobiť pocity. Motív samoty a smútku sa objavoval pomerne často. Ale keďže to je próza pre deti, konce boli v podstate šťastné. (Alebo aspoň neutrálne). Jednoduché ilustrácie ma oslovili viac, ako som čakala na prvý pohľad. Geniálne sú.

Kniha od českého autora 
V pláne som mala prečítať si niečo od Kotletu, ale vyhral to Roman Bureš a jeho Propast času. Od českých autorov som však čítala v r. 2016 aj viac kníh - Naslouchač od Petry Stehlíkovej, V moci proudu od Pavla Barocha, Pád do temnot a Vidění od Vilmy Kadlečkovej.

Kniha od autora píšícího pod pseudonymem
Kader Abdolah - Dom pri mešite 

Kniha z knihobežníka. Neviem, či to cítite aj vy, ale ja mám vždy pri čítaní kníh z exotického prostredia (tu je to iránske mesto Senedžan) pocit, že cítim vône ich kuchyne, vnímam počasie, teplé slnko a ťažký dym. Je to úplne iný svet, založený na tradíciách, kde novinky prenikajú len veľmi ťažko a potajomky...
Dom pri mešite je príbehom domu a rodiny, ktorá v ňom žije. Zároveň je to aj obydlie pre imáma, no keď ten zomrie, na jeho miesto nastúpi mladý zať s radikálnymi názormi. Práve pre ne musí neskôr utiecť. Je zaujímavé vidieť vývoj rozbrojov medzi islamskými tradicionalistami a umiernenými. Na tomto malom mieste, v jednom dome, sa udejú veci, ktoré nie sú zvyčajné (erotická báseň od poetky, či tajný sex, alebo schované rádio a televízor). Ešte nemám dočítané, ale kniha ma baví.
(dopl. 26.6.) Spočiatku som mala zmiešané pocity. Vcelku poetické začiatky opisu domu pri mešite a jeho obyvateľov sa striedajú s vecnými popismi politickej situácie. No keďže všetko sa týka aj postáv v knihe, takže to s nimi totálne prežívam... Páčia sa mi vône a opisy tradícií, ale najmä stručne ale výstižne vyjadrené postavy, kde ich najlepšie spoznávam cez ich konanie. Mám však zimomriavky pri opise zmeny v spoločensko-politickom systéme a keď prevzal vládu Chomejní... :(. Celkovo z knihy výborne vidieť postavenie žien a mužov, vplyv náboženstva a to, čo znamená pre nich náboženstvo a bazár. Úplne som si zamilovala tú časť, kde sa opisovalo, ako pán domu získaval vzory na tkanie kobercov. Takisto aj príbeh o dvoch starých matkách. Na prvý pohľad sa zdá, že v hlavnej úlohe sú muži, ale ženy podľa mňa majú rovnako silnú úlohu. Aj keď mi chýbalo, že nedozviem viac o ich citovom živote dopodrobna, o vnútornom prežívaní, ale dá sa to domyslieť cez ich správanie... 
Jedna veľmi zaujímavá a silná kniha. Odporúčam všetkým, kto sa rád dozvedá o tradíciách, o imánoch, o mešite, o bazári a o situácii v Iráne od 60-tych rokov 20. storočia.


Kniha autora oceněného Nobelovou cenou
Imre Kertész - Bezosudovosť
Maďarský autor, ktorý získal Novelovu cenu v roku 2002. Základom tejto autobiografickej knihy sú aj jeho vlastné spomienky na Osvienčim a Buchenwald, kde bol väznený ako 15-ročný...
„... prečo nechcete uznať, že keď jestvuje osud, nie je možná sloboda, no keď je sloboda, pokračoval som čoraz rozohnenejšie, tak nejestvuje osud, a vtedy - zastavil som sa, ale iba aby som sa nadýchol - vtedy sme osudom my sami...”
Predstavte si, že máte 15 rokov a len objavujete svet, spoznávate dievča a svet dospelých ide tak trochu mimo vás... Okolo zúri vojna, no vás sa to týka len veľmi málo, študujete na gymnáziu, lúčite sa s otcom, ktorý musí odísť a všetko beriete akosi z odstupu. Taký ten tínedžerský postoj, až cynizmus. Žltú hviezdu beriete ako niečo, čo je dané, keďže ju treba vidieť, tak ju neskrývate. A takisto aj zaradenie do práce. Dochádzate s ostatnými mladými chlapcami z mesta. No a potom príde ten zláštny deň, keď vás spolu s ďalšími vydelia z autobusu a nechajú čakať, potom odvedú k železnici, zavrú do vagóna a odvezú do tábora. Na koncentračný tábor sa nedá zvyknúť. No aj tak v ňom dokážete nájsť niečo krásne. 
Zdá sa to ako sen, zlý sen, no hlavný hrdina sa len sústredí na ďalší krok a na ďalší a ďalší a túžba žiť ho posúva ďalej. 

Kniha přečtená za jediný den

Prečítaná za 1 deň bola skoro každá :). Ale tu to boli Naše rozchody od Davida Foenkinosa.
Nesmiala som sa nahlas, ale niektoré pasáže boli celkom zábavné. Vzťah Alice a Fritza bol komplikovaný, neustále sa schádzali a rozchádzali... Obálka ma zblízka nenadchla, ale zdiaľky je úžasne romantická. 
Ako opisuje autor vzťah rodičov svojej priateľky? Doteraz, kým nemal prácu, sa s nimi nestretol, Alice to odmietala...
„V rodine s dvoma deťmi sa nezriedka stáva, že to, čo sa toleruje jednému, druhému neprepáčia. Alice na rozdiel od Lise (btw, to je jej staršia sestra, ktorá píše prácu o nacistických utečencoch a vrátla sa z Južnej Ameriky) musela za každú cenu spĺňať predstavy svojich rodičov. Narodila sa ako druhá a očakávalo sa od nej, že povedie usporiadaný život, dobre sa vydá a bude mať biele deti.Ak by to neurobila, už nikto nepreberie pochodeň francúzskeho bezútešného života.”
Nakoniec ani neviem, kto mi vadil viac - či Fritz, či Alica...



Kniha s číslem v názvu
Dievča so siedmimi menami od Hyeonseo Lee

Oblíbená kniha tvého dětství
Malá bosorka v novom vydaní z vydavateľstva Verbarium (Otfried Preussler)

Kniha doporučená kamarádem

Geniálna priateľka od Eleny Ferrante a aj pokračovanie - Príbeh nového priezviska
Priateľka je fakt úžasná... Nutne si musím zohnať pokračovanie, lebo chcem vedieť, ako ich osudy pokračujú. Vážení z Inaque.sk, urgentne potrebujem 3. a 4. diel. Prosím, preložte to čo najskôr. Je málo sérií, ktoré majú dobrý, prípadne lepší, druhý diel. V dobrom slova zmysle ma prekvapila Lena a oproti prvému dielu som zmenila sympatie a obľúbila som si ju viac. Som zvedavá, ako sa domotá ďalej.


Kniha o přátelství
Zalej Františka, miláčik! (Sandra Grüner Miškolciová)

Populárně naučná kniha
Support od Michala Trubana. Pôvodne darček pre manžela, ale prečo by som si neprečítala aj ja?

Kniha od autora mladšího 30 let
S touto témou som sa trochu dlhšie borila, lebo Vidořád od Samanthy Shannonovej som chcela čítať v slovenčine, ale kniha v sj nevyšla a asi ani nikdy nebude vydaná. Škoda, tak ma čakala len táto česká verzia, ktorú som ešte nedočítala... Počíta sa to aj tak?

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Škriatok v pyžamku a iné rozprávky

Nedávno sme dostali knižku, ktorá sa mojim päťročným deťom veľmi, ale fakt že veľmi páči. Doteraz som nezažila, aby si dcérky vyžadovali opakované čítanie príbehov. :) Až Škriatok v pyžamku a iné rozprávky to zmenil. Ak sme ju neprečítali spolu trikrát, tak ani raz a myslím, že sa k nej zase po týždni vrátime. Autorské rozprávky Zuzany Kubašákovej sú presne napasované na malých škôlkárov a riešia to, čo ich naozaj trápi. Či už je to spánok, krik, posmievanie sa, nestaranie sa o hračky, zlosť a hnev, alebo hoci aj maškrtnosť, zároveň starostlivosť o zúbky, nosenie okuliarov, prípadne príchod bábätka, chodenie na záchod, či strihanie si nechtov. Skrátka veci, s ktorými sa stretávajú denne. Poučenie na záver nie je násilné, ale logicky vyplynie z príbehu, takže nepôsobí tak veľmi direktívne, ako som sa na začiatku obávala. Zaujímavosťou je, že za každou rozprávkou nasledujú rady, alebo inštrukcie, ako s príbehom ďalej pracovať. Je to skvelá pomôcka pre dospelých na rozhovor s d

Gruffala sa každý bojí

Ako zabavím moje tri čertice práve teraz, aspoň na hodinku, kým nachystám večeru? Našťastie sú deti po mne a knižky milujú. Nie všetky však kupujeme hneď, a tak keď v knižnici nájdeme novinky, zvyčajne si ich požičiame domov, aby sme si ich v kľude prečítali. Ak sa knižka osvedčí, kúpime si ju. A ak nie, som rada, že som zbytočne nevyhadzovala peniaze.  Dnes som prišla domov s Gruffalom . Možno ho poznáte, potuluje sa po lese a má hlad! Autorka Julia Donaldson a ilustrátor Axel Scheffler stvorili akési čudo, strašidelné, desivé zviera, s ktorým sa zoznamujeme postupne, po častiach. Presne tak, ako ho myška, hlavná hrdinka tohto príbehu, opisuje lesným zvieratám, ktoré ju chcú zjesť. Tu opíše ostré kly, tam zase rohy a divoké oči,  ale ilustrácie ho nezobrazia hneď celého, len po častiach. A preto sa zvedavosť a očakávanie stupňuje, až nakonie sa z toho vykľuje hrozitánska bytosť: V papuli ostré kly,    obrovské tlapy,     pár ostrých tesákov, sťa tiger d

Čitateľská výzva 2015

Článok píšem po skončení roku, lebo som nemyslela, že sa do nej zapojím, takže priebežne som ju ani nevypĺňala online. A po prvom prečítaní sa mi zdala taká ľahká. Dokonca som si ju chcela aj sťažiť a čítať len knihobežky, ale nevedela som nájsť také knihy, aké sa spomínajú vo výzve. Pôvodný text výzvy je v angličtine, ale sluppka ho preložila a vytvorila krásny obrázok. Knihy by sa nemali vôbec opakovať, to znamená, že jedna kniha pripadá na približne týždeň, spolu ich je 50. Hra věží (Daniel O`Malley) - kniha s viac než 500 stranami Levadulový pokoj (Nina George) - klasická romanca Labyrint: útek (James Dashner) - kniha, podľa ktorej bol natočený film Záblesk svetla (Garth Stein) - kniha, ktorá vyšla tento rok (v r. 2015 v slovenskom preklade) Prvých 100 (Kass Morgan) - kniha, ktorá má v názve číslo Cinder (Marissa Meyer) - kniha, ktorú napísal autor do svojich 30 rokov (autorka sa narodila v roku 1986 a knihu napísala v roku 2012)  Poďme hľadať poklad